Sijoittaisitko taiteeseen?

Pauliina_SOKpieni.jpg

Hakusanoina taidesijoittaminen ja taiderikollisuus

Jo pitkän uran taittanut Laitinen kertoo kiinnostuneensa taiteesta vasta lukion jälkeen, mutta taiteen silti olleen aina mukana hänen elämässään: Taide on ollut läsnä pienestä saakka, koska kotini oli täynnä maalauksia ja osallistuin taiteilija-tätini näyttelyihin säännöllisesti. Nuorena suuri intohimoni oli klassinen arkeologia, jota lähdinkin aluksi opiskelemaan Turun yliopistoon. Huomasin pian että minun oli valittava rakkaus tai ammatti, joka sijoittui välimeren alueelle. Valitsin rakkauden ja vaihdoin pääaineen kulttuurihistoriaan. Käytin paljon aikaa pohtiessani mikä aihe kulttuurihistorian sisällä luo minulle syvimmät intohimon tunteet. Kirjoitin ylös hakusanoja ja tunnustelin miten ajatukset reagoivat niihin. Parin kuukauden jälkeen löysin oikeat hakusanat, tulevan ammattini ja suuren intohimoni, joka on edelleen 32 vuoden jälkeen tallella. Hakusanat olivat ”taidesijoittaminen” ja ”taiderikollisuus”. Edelleen tuntuu, etten ole vielä alkanut edes tekemään töitä, koska työ on ollut nautintoa.

Nyt Laitinen toteaa taiteen olevan hänelle elämäntapa. Hän ei mainitse ketään tiettyä taiteilijaa tai teosta suosikikseen vaan huomauttaa omaavansa noin tuhat eri mielittyä kohdetta. Venäläinen avantgardismi on kuitenkin tehnyt häneen suurimman vaikutuksen.

Vapaa-ajallaan Laitinen käy aktiivisesti taidenäyttelyissä ja myös useat hänen ystävistään ovat taidekeräilijöitä. Taide ja sen keräily on hänen mukaansa ammatti, jota pitää harjoittaa koko ajan. Koko ajan pitää olla tuntuma ”kuka-mitä-missäkin”.

 

10 kysymystä taidesijoittamisesta

Mutta mitä taidesijoittaminen tarkalleen ottaen on ja mistä pitäisi aloittaa aiheeseen perehtyminen? Seuraavassa Laitinen-Littorin kehystää aiheen kymmenen kysymyksen avulla.

1. Miten määrittelisit taidesijoittamisen?

Taidesijoittaminen on hyvin erilaista sijoittamista kuin suurin osa muista sijoituskohteista. Taidesijoittamisessa täytyy käyttää asiantuntijaa tai sitten olla itse erittäin perehtynyt aiheeseen ja hintakehityksiin.

2. Miksi taidesijoittaminen on muita sijoitusmahdollisuuksia parempi ja mitä lisäarvoa se tuo?

Tärkeintä taidesijoittamisessa on osata ostaa parhaimmat teokset tai saada mahdollisuus ostaa niitä. Se kun ei ole itsestään selvää. Hyvät kohteet ja hyvä ajoitus on tärkeää.

3. Millaisia tuotto-odotuksia taiteella on? Miten taiderahastot vaikuttavat näihin?

Tuotto-odotukset vaihtelevat suuresti. Taiderahastot tulevat ongelmallisiksi helposti koska parhaimpien teosten osto- ja myyntimahdollisuuksia pitää usein odotella rauhassa.

4. Kuinka suhdanneherkkä on arvotaiteeseen painottuva sijoitussalkku verrattuna osakesalkkuun?

Arvotaide on vähiten suhdanneherkkää taiteen keskuudessa, mutta huonona aikana ei toki kannattaisi myydä, jos myyntikanava ei ole optimaalinen. Korkeasuhdanteessa esimerkiksi huutokaupat monesti avittavat suurtakin hintojen nousua, mutta laskusuhdanteessa saattaa tulla käänteinen ilmiö.

5. Onko taide ollut viime vuosina kannattava sijoituskohde?

Taide on aina kannattava sijoituskohde, kunhan kohde on hyvä ja ajoitus ja myyntikanava. Taidesijoittamisessa ei voi valitettavasti pihistellä kovasti. Hyvä kohde maksaa enemmän. Se mikä on hyvä kohde, näkee vain kokeneella silmällä ja kokemuksella. Tilastoihin ei saa luottaa taidesijoittamisessa eikä muihin mittareihin. Jokainen teos on tutkittava ja hinnoiteltava tapauskohtaisesti. Hyvää onnea toki myös tarvitaan kuten kaikissa sijoituskohteissa.

6. Painottuuko hyvin tuottava taide tiettyyn muotoon tai aikakauteen?

Joka aikakaudelta löytyy omat hyvät sijoituskohteet. Pääasiassa parhaimmat kohteet ovat maalaukset, mutta myös muut tekniikat riippuen taiteilijasta ynnä muusta.

7. Minkälaiseen taiteeseen suomalaiset sijoittavat?

Suomalaiset alkavat lähestyä kansainvälistä taidemakua. Suositaan enemmän nykytaidetta, puoliabstrakteja aiheita ja voimakkaampia kirkkaampia värejä.

8. Jos opiskelija haluaisi aloittaa taidesijoittamisen, mistä hänen kannattaisi aloittaa?

Taidesijoittaminen kannattaa aloittaa oman maun kehittämisestä. Ensin ostaa edullisempaa grafiikkaa, sitten maalauksia. Kannattaa myös myydä niitä, jotta oppii taidemarkkinoiden mekaniikan ja jälkimarkkinoiden hinnoittelun. Taidemaku kehittyy sitä mukaan kun näkee sadoittain lisää teoksia. Suosittelen että laatuun kannattaa sijoittaa ja jos pitää taiteilijan kahdesta eri työstä, ehkä se kalliimpi kannattaa ostaa, koska se on hieman onnistuneempi.

9. Jos opiskelija haluaisi lähteä työskentelemään taidesijoitukseen liittyvälle alalle niin millaista koulutuspohjaa suosittelisit?

Talousopinnot ja taideopinnot ovat parhaimpia. Oma itsensä kehittäminen on silti tärkeintä, Hyvä lisä on myös saada työkokemusta taidekaupasta, koska niissä on ammattitaitoa teosten hinnoittelusta.

10. Minkä tyyppiseen taiteeseen mielestäsi kannattaisi juuri nyt investoida?

Suomessa kultakauden naismaalarit tekevät vielä nousua hintojen suhteen. Meillä on edelleen monia alihinnoiteltuja naistaiteilijoita.

Haastattelu: Karoliina Rajala